Bewonder David in de Galleria dell'Accademia
Al vroeg in de ochtend staan er lange rijen voor de ingang van de Galleria dell'Accademia in Florence, met voornamelijk bezoekers die de originele David van Michelangelo willen zien. Toch biedt dit museum veel meer kunst, dus neem de tijd voor een uitgebreid bezoek.
Kunstacademie
De Galleria dell'Accademia werd oorspronkelijk gesticht als kunstacademie. Toen de academie in 1563 werd geopend, was het - in heel Europa - de eerste in haar soort. Het idee voor een dergelijke academie kwam van Cosimo I, die vooral op aanraden van de kunstenaars Michelangelo, Vasari, Ammanati en Bronzino een plek wilde oprichten waar studenten ongestoord konden tekenen, schilderen en beeldhouwen. In 1784 werd de academie uitgebreid met een enorme kunstcollectie. Dankzij groothertog Pietro Leopoldo konden de studenten nu ook echte kunstwerken bestuderen en namaken.
Tip van de redactie van Florence-Nu: Koop je ticket voor de Galleria dell'Accademia online en ontloop de wachtrijen!
Bestel tickets voor Galleria dell'Accademia en ontloop de wachtrij!
Rondleiding met gids
Je kunt ook een skip-the-line ticket kopen voor Galleria dell'Accademia inclusief een rondleiding met gids.
Boek hier een rondleiding met gids door de Galleria dell'Accademia
Of boek een tour met een gids die je alles vertelt over het museum en de belangrijkste kunstwerken. Inclusief skip-the-line toegang.
Boek hier een tour met audiogids door Galleria dell'Accademia
TIP: Met de Florence Pass heb je gratis toegang tot de 3 belangrijkste attracties van Florence: de Dom, de Galleria degli Uffizi en de Galleria dell'Accademia! Bestel deze pas van te voren online!
Bestel hier de Florence Digital Pass
Michelangelo's David
Michelangelo’s David werd in 1873 van zijn standplek op het Piazza della Signoria naar de Galleria dell'Accademia verhuisd. Een hele klus, zoals je ook in het verhaal over David kunt lezen. Om het beeld beter tot zijn recht te laten komen, werd er in 1882 een koepel gebouwd, de zogenaamde ‘Tribuna di Michelangelo’.
Michelangelo's slaven
In de Galleria vind je ook vier andere belangrijke werken van Michelangelo, namelijk zijn vier onvoltooide slaven, die hij eigenlijk had zullen maken voor de graftombe van paus Julius II in de Sint-Pieter in Rome. Julius had opdracht gegeven tot de bouw van een grandioos praalgraf, met veel beelden, maar hij zag hier vanaf toen Michelangelo al een aardig eind op weg was - tot grote frustratie van de beeldhouwer.
De slaven bieden ons een inkijkje in de werkwijze van Michelangelo. Voor hij uberhaupt aan de slag ging, toog hij naar de marmergroeven van Carrara om precies het juiste stuk marmer uit te zoeken, waar hij het eindresultaat als het ware al in herkende.
De vier beelden die in de Accademia te zien zijn, stellen een jonge slaaf, een slaaf met een baard, Atlas en een ontwakende slaaf voor. De slaven worden gekenmerkt door onnatuurlijke, verwrongen houdingen en gebaren. Hun gespierde lichamen lijken in het steen te zijn gevangen, en wel zo dat de slaven zich uit het marmer lijken te ontworstelen. Twee andere, ietwat verder afgewerkte slaven van Michelangelo's hand bevinden zich in het Louvre in Parijs. Daar geven de stervende slaaf en de opstandige slaaf inzicht in de manier van werken van Michelangelo.
Sabijnse maagdenroof
In de Sala del Colosso staat het gipsen model van de Sabijnse maagdenroof van Giambologna, waarvan het origineel in de Loggia dei Lanzi te zien is. In deze zaal hangt ook ook een Kruisafname van Filippino Lippi en Perugino, die het afmaakte toen Lippi stierf, dat oorspronkelijk in de Santissima Anunziata hing. Volgens Vasari zijn alleen de figuren op de ladders van Lippi’s hand, de anderen zijn allemaal geschilderd door Perugino.
Botticelli's Maria's
De Galleria dell'Accademia heeft ook twee werken van Botticelli die zeker de moeite waard zijn. Zijn Madonna del mare, Maria van de Zee, dankt zijn naam aan de zee die op de achtergrond te zien is. Ook het andere werk van Botticelli, Madonna met kind, twee engelen en de jonge Johannes de Doper, die er een beetje verloren bijstaat, laat zien hoe gedetailleerd Botticelli te werk ging. Kijk maar eens goed naar de kleding, en dan vooral naar de prachtige doorzichtige sluier.
Galleria dell'Accademia
Via Bettino Ricasoli 60, Florence